V9IpjyZ8fLx00kKLmlKYPzO1qw.png

هزینه‌های شارژ ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

شارژ ساختمان به صورت کلی به انواع هزینه‌های ساختمان گفته می‌شود که برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشترک (یا همان مشاع ) آپارتمان انجام می‌شود. آپارتمان‌نشینی دارای هزینه‌های ثابت و متغییر است که به صورت ماهیانه یا سالانه باید پرداخت شود.

هزینه‌های متغیر چیست؟

هزینه‌های متغییر هزینه‌هایست که  برای تعمیر و نگهداری بخش‌های مشترک (مشاع ) ساختمان انجام می‌شود. هزینه‌های مانند؛ تعمیر آسانسور ، هزینه آب، برق، گاز، ایزوگام، انواع بیمه‌های مربوط به ساختمان و … جزو این دسته هستند که به اصطلاح به آن هزینه مشاع هم گفته می‌شود.

تقسیم این هزینه‌ها بین واحدهای  آپارتمان معمولا براساس معیارهایی مانند متراژ ، تعداد نفرات ، تعداد پارکینگ واحدها محاسبه می‌شوند و گاهی هم مساوی بین تمامی واحدها تقسیم می‌شود. پرداخت هزینه‌های مشاع؛ برای تمام ساکنین اجباری است، مثلا واحدهای طبقه همکف باید از در پرداخت هزینه‌های تعمیرات آسانسور نیز سهیم باشند.

هزینه‌های ثابت چیست؟

هزینه‌های ثابت می تواند شامل هزینه‌های نظافت ساخامتمان، نگهبانی و سرایداری معمولا نحوه تقسیم این نوع از هزینه‌ها دیگر ربطی به مساحت واحدها ندارد و به صورت یکسان بین همه واحدها تقسیم می‌شود و حتی واحدهای خالی ساختمان نیز ملزم به پرداخت این هزینه‌ها هستند.
به طور دقیق‌تر این هزینه‌ها شامل موارد زیر است :

  • هزینه‌های نظافت: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های نظافت فضاهای مشترک مانند لابی، راهروها، پله‌ها و سایر مناطق عمومی است.
  • هزینه‌های امنیتی: شامل هزینه‌های مربوط به نگهبانی، سیستم‌های امنیتی، دوربین‌های مدار بسته و سایر اقدامات امنیتی است.
  • هزینه‌های انرژی: شامل هزینه‌های برق، آب، گاز و سایر منابع انرژی مورد استفاده در فضاهای مشترک است.
  • هزینه‌های مدیریتی: شامل حقوق و دستمزد مدیر ساختمان و سایر هزینه‌های اداری مرتبط با مدیریت ساختمان است.

هزینه‌های ساحتمان چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه شارژ ساختمان در اکثر و اغلب ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها با  تصمیم‌گیری مالکین خود ساختمان مشخص می‌شود.  به صورت عرف این هزینه‌ها معمولاً بر اساس متراژ و تعداد واحدها بین ساکنین تقسیم می‌شوند و ممکن است به صورت ماهانه یا سالانه دریافت شوند.

برای محاسبه دقیق‌تر و بهتر هزینه‌های ساختمان از نرم افزار مدیریت ساختمان هومی می‌توان استفاده کرد که کاملا رایگان و آنلاین است و دغدغه جمع آوری و پرداخت هزینه‌های ساختمان را از بین می‌برد و به عنوان یک دستیار همراه مدیر ساختمان است.


شما می‌توانید نرم افزار هومی را بر روی تلفن همراه خود نسب کنید یا تحت وب از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *